Vyhledat zájezd na mapě

Není most jako most, jakkoli jejich účel je stejný. Existují mosty visuté, zavěšené, obloukové, trámové, pohyblivé… z trvalých i krátkodobých materiálů. Třebaže v jihovýchodní Asii se nikdy nerozmohlo budování mostů pro ryze estetické účely, jako třeba v čínské zahradní architektuře, i zde můžeme narazit na řadu zajímavých, ba kuriozních mostů. Tentokrát se podíváme do Kambodže.

Most postavený na půl rokuMezi tamními mosty nacházíme i takové, které již přežily dlouhá staletí. To je případ několika kamenných mostů vybudovaných v době největší slávy Angkorské říše. Nejpřístupnější ze všech dosud zachovalých mostů z této doby stojí nedaleko hlavní silnice č. 6 vedoucí ze Siem Reapu do Phnompenhu, u městečka Kampong Kdei. Měří 86 metrů, má šířku 16 metrů a výšku 10 metrů. Jde o konzolový most, stojící na masivních podpěrných sloupech – těch je dvacet. V této podobě byl vystavěn zřejmě za vlády nejvýznamnějšího angkorského panovníka Džajavarmana Kambodžský mostVII. (přelom 12. a 13. století). Tento král inicioval stavbu velkých komplexů (zejména Angkor Thom, Ta Prohm), množství známých chrámů (mj. Bayon), ale také se postaral o vybudování důležitých cest, které vedly jak na sever na planinu Khorat (dnešní Thajsko), tak na východ, směrem k dalším významným chrámům a dále až do jižního Laosu k posvátné lokalitě chrámu Wat Phu. Jen do vzdálenosti nějakých 100 km na východ od oblasti Angkoru (či Siem Reapu) se zachovalo přinejmenším deset podobných lateritových mostů, z nichž tento je nejpřístupnější a také zřejmě jediný rekonstruovaný. O jeho kvalitách svědčí i skutečnost, že ještě po osmi stech letech přes něj vedla zmíněná silnice č. 6, teprve po roce 2000 byla odkloněna o víc než kilometr dál. Dodnes však slouží pěším, kolům i motorkám.


Bambusový mostZatímco angkorské mosty odolávají věkům, ve středokambodžském městě Kampong Čam se naopak můžeme setkat s kuriozním mostem z bambusu, který nemá delší životnost než jednu sezonu. Začíná se stavět po deštích, kdy klesá hladina řeky Mekong, a vydrží necelý půlrok, poté ho nahrazuje malý trajekt. Most vede na poměrně velký ostrov Pbain, na němž je několik vesnic, takže doprava neskomírá. Třebaže sezonní bambusové mosty se staví v mnoha místech Indočíny, tento je zřejmě jediný, po němž běžně jezdí i automobily. Přitom na jeho konstrukci, dlouhé téměř 800 metrů, pracuje pouze okolo dvaceti lidí. V okamžiku jeho zpřístupnění se začne vybírat poplatek za jeho přejezd či přechod, a tím se stavitelům namáhavá práce rentuje. A příští rok se může začít znova…

21. března 2014
text: Petr Komers
foto: China Tours, Flickr.com (uživatelé Richard Weil a CortoMaltese_1999)
Související články

Zajímavé zájezdy

Zde si můžete prohlédnout náš aktuální katalog.
Newsletter

Chcete pravidelně dostávat naše novinky? Zaregistrujte se zde!

Archiv newsletterů